درخواست و مشکلات مدیریتی خود را با مشاوران آقای مدیر در میان بگذارید

تدوین طرح کسب و کار،ارائه راهکارهای مدیریتی،بررسی نقاط قوت و ضعف سازمانها



درخواست مشاوره مدیریت

بسته‌بندی مناسب راهگشای تحقیقات بازار

ملیکا قاصدی
 
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
تعدادی از تئوریسین‌های بازاریابی از بسته‌بندی به‌عنوان پنجمینمتغیر قابل کنترل بازار در کنار محصول و قیمت و مکان و ترفیع یاد می‌کنند.
با توجهبه تغییر الگو و سبک زندگی در بعضی جوامع مانند کوچک‌تر شدن خانواده‌ها، ارائهبسته‌بندی‌هایی متناسب با نیاز مشتریان، مورد استقبال خواهد بود. طراح حرفه‌ایبسته بندی باید توان تحلیل دقیق خصوصیات فرهنگی کشورها و بازارهای خرد و کلان راداشته و ویژگی‌های خاص آن منطقه را بشناسد.


در طراحیبسته‌بندی باید به نکات زیر توجه کرد:
1-
هویتمندی
این اصلبه قدری مهم است که بیشتر شرکت‌ها سال‌ها طرح کالا را ثابت نگه می‌دارند چون طرحمنحصربه‌فرد آن از لحاظ نام، مارک تجاری و ویژگی‌های طرح موجب تمایز محصول شرکت ازرقبا می‌شود و در حافظه بلندمدت مشتریان جای می‌گیرد. از این‌رو در طراحی اولیهباید دقت لازم را کرد تا بعدها نیاز به تغییر نباشد و خدشه‌ای بر ارتباط بصریخریداران با محصول وارد نشود.

2-
حفاظت و دسترسی
هدف اصلیاز تهیه بسته، حفظ و نگهداری خواص محصولات و دسترسی راحت به محتویات داخل بستهاست. به علاوه هر یک از عوامل توزیع و مصرف نیز از بسته‌بندی انتظاراتی دارند.برای مثال خرده‌فروشان بسته‌بندی را نیاز دارند تا به راحتی در معرض دید و نمایشخریداران قرار گیرد یا در اندازه‌های متفاوت باشد تا با قدرت خرید مشتریان گوناگونمتناسب باشد. مصرف‌کنندگان نیز نوعی از بسته‌بندی را می‌پسندند که به‌راحتی قابلحمل باشد و به‌راحتی به محتویات آن دسترسی پیدا کنند.

3-
مقرون به صرفه بودن 
هزینهبسته‌بندی نباید قیمت تمام شده محصول را به حدی بالا ببرد که تعداد قابل‌توجهی ازمشتریان از خرید محصول منصرف شوند. گرافیک بسته‌بندی به سه موضوع اصلی فرم، رنگ وانتخاب فونت مناسب مربوط می‌شود. طراح در انتخاب این سه موضوع اصلی باید به تفاوت‌هایفرهنگی بین جوامع و گروه‌های مختلف جامعه توجه کند، برای مثال بچه‌ها بیشتر ازهرچیز به رنگ توجه می‌کنند در صورتی که مردان بیشتر به شکل دقت می‌کنند.

4-
رنگ 
رنگ ازدوران باستان مورد توجه و تحقیق بوده است. در عصر حاضر نیز رنگ در فرهنگ‌های مختلفدارای مفاهیم گوناگون است. به‌طور کلی می‌توان گفت رنگ مشکی در سال‌های اخیر به‌دلیلعمیق بودن و خنثی بودن در بسیاری از بسته‌بندی‌های لوکس مانند عطریات و... استفادهمی‌شود که در واقع یک نوع حس اشرافی را القا می‌کند. رنگ سفید احساس خنکی،معصومیت، صداقت و پاکی را القا کرده و به‌خصوص وقتی با رنگ آبی بیاید ترکیب مناسبیرا ارائه می‌کند

5-
فرم 
اشکالمکعب و چهارگوش مناسب‌ترین فرم بسته‌بندی هستند. همچنین این فرم در قفسه به‌راحتیکنار هم قرار می‌گیرند. در طراحی فرم، اندازه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است

6-
طراحی خط
یک طراحبسته‌بندی باید زاویه دید جامعی نسبت به خط داشته باشد که توانایی و تجربه درتشخیص این موضوع از نشریات و پوسترها و علائم خیابانی ناشی می‌شود. هر نوع از بسته‌بندی،نوع خاصی از خطوط را طلب می‌کند. مثلا در جعبه‌های شیرینی و شکلات باید حروف نرم وکشیده استفاده شود تا حالتی باریک و زیبا داشته باشد. در جعبه‌های دیسک‌هایکامپیوتر از حروف محکم استفاده می‌شود که دوام را تداعی می‌کند. در مورد محصولاتیکه خواندن اطلاعات آنها ضروری است مثلا داروها، خوانا بودن حروف مهم است و درنهایت برای بچه‌ها انتخاب حروف درشت مطلوب‌تر است.






گروه :

کلینیک بازاریابی و تبلیغات

برخی از برچسب های مرتبط

صالح آبادی به شرکت‌های سیمانی‌ هشدار داد

صالح آبادی به شرکت‌های سیمانی‌ هشدار داد

چند شغله‌ای که ستاد تنظیم بازار را به اغما برد

چند شغله‌ای که ستاد تنظیم بازار را به اغما برد

رقابت شرکتهای بيمه ايرانی و عربي

رقابت شرکتهای بيمه ايرانی و عربي

پربازده ترین و کم بازده ترین شرکت‌ها در بورس

پربازده ترین و کم بازده ترین شرکت‌ها در بورس

رویترز:ایران به دنبال حل اختلاف با بانکHSBC انگلستان است

رویترز:ایران به دنبال حل اختلاف با بانکHSBC انگلستان است

کمترین هزینه کفن و دفن در بهشت‌ زهرا

کمترین هزینه کفن و دفن در بهشت‌ زهرا

قاچاق پیاز زعفران به افغانستان تهدیدی برای صادرات ایران

قاچاق پیاز زعفران به افغانستان تهدیدی برای صادرات ایران

آیا پرونده تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد بسته می شود

آیا پرونده تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد بسته می شود

نظرات :
نظر شما :

نام : *
 

ایمیل : *
   

شماره همراه : *
 

متن پیام : *
 



کد بالا را در کادر وارد نمایید :
اگه نمی تونی کد رو بخونی کلیک کن

تمامی حقوق قانونی این درگاه متعلق به گروه آقای مدیر می باشد

طراحی شده توسط طراحان پویا